Popstar on the mountain - Reisverslag uit Peking, China van Teddy Heerbaart - WaarBenJij.nu Popstar on the mountain - Reisverslag uit Peking, China van Teddy Heerbaart - WaarBenJij.nu

Popstar on the mountain

Door: teddyinchina

Blijf op de hoogte en volg Teddy

10 Mei 2012 | China, Peking

De examens zitten erop en de resultaten waren quite satisfying! Een 8,3 voor luisteren; 9,8 voor lezen; een 9,3 voor spreken en een 10 voor karakters. Maar eerlijk is eerlijk, de examens waren niet bepaald moeilijk en de normen erg soepel, dus neem de cijfers met een korreltje zout (niet teveel, want ik heb er toch wel iets voor gedaan!).

De week na de examens hadden we vakantie, maar ik had me opgegeven voor een door school georganiseerde trip naar Mount Tai, een van de belangrijkste bergen van China, omdat de welbekende Confucius, rond deze berg opgroeide en de berg vaak beklom. En als meester Cong het kon, dan kunnen wij het ook! Met beklimmen bedoel ik niet jezelf in een niet al te flatterend tuigje hijsen, om vervolgens als spidergirl naar boven te kruipen, met je ogen dicht (omdat je anders bij het zicht van de afgrond in je ooghoek begint te gillen "Ik doe het niet, hoor!!!"). Neuhh... De berg heeft een enorme trappenweg naar boven. Zo'n 4000 treden die lekker op z'n Chinees vaak schots en scheef waren aangelegd. Ook was de trap af en toe vrij stijl. Kortom best een vermoeiend tochtje naar boven, maar zeker de moeite waard! Op de top van de berg waren er verschillende tempels en winkeltjes met traditioneel Chinese spulletjes.

Ook bezochten we Confuciustown, een plaats waar Confucius zelf eigenlijk nooit geweest was, maar allerlei schitterende tempels en huizen waren gebouwd, waar hij geëerd werd en waar zijn nazaten als royals leefde.
Natuurlijk zijn we aardig wat interessante dingen over Confucius te weten gekomen, maar daar zal ik maar niet over uitweiden. Deze feitjes kwamen we te weten via onze gids, Micheal(iedereen heeft hier een zelfgekozen Engelse naam). In hoeverre zijn verhalen klopten, weet ik nog steeds niet.'Ons Michael' was een aardige vent, maar zoog volgens mij ook het e.e.a. uit z'n afgekloven duim. Zo vertelde hij ons ook over de 'barefoot doctors', Chinese boeren die binnen een week, EEN WEEK!, klaargestoomd werden om andere dorpsbewoners medisch van dienst te zijn. Ze waren ervan overtuigd dat het injecteren van kippenbloed een goede uitwerking zou hebben op mensen...zei Michael. Na de trip dit aparte verhaal maar eens gegoogled en de grote lijnen van zijn verhaal klopten, natuurlijk een beetje aangesterkt! Het kippenbloed verhaal kon ik echter nergens vinden. Blijkbaar een van Mao's ideeën, die doorgevoerd werden tijdens de culturele revolutie. Maar Michael moest vaak hard lachen na elk apart verhaal dat hij vertelde, dus we wisten niet of dit een lach was van: "Ha! Those stupid foreigners believe everything" of meer "Haha I know, China is crazy!!"

Ook een aparte ervaring was dat ik tijdens deze trip door groepen Chinese toeristen en locals werd gezien als een soort popster. In onze groep was ik het enige blonde meisje en volgens mij was ik voor veel mensen daar het eerste 'witharige' mens dat ze ooit zagen. Ik werd eerst een tijdje aangewezen, uitvoerig bekeken en zag ze sneaky mijn kant op komen lopen. Dan was er vaak een lefgozer uit de groep die vroeg of hij/zij met me op de foto mocht. Natuurlijk mag dat! Waar ik dan geen rekening mee hield was de groep Chinesen die letterlijk allemaal in versnelde pas op me af kwamen of ze ook met mij op de foto mochten. Zonder enige sterallures stemde ik braaf in. Dus wie weet hang ik nu wel aan muren of ben in fotoboeken geplakt!

Ik moet zeggen dat ik thuis steeds meer begin te missen. Ik snak af en toe naar een andijviestamppot of Kwekkeboom kroketje, schone toiletten en natuurlijk vrienden en familie. Gelukkig is Tom hier sinds afgelopen maandag neergestreken voor twee weekjes!
We hebben leuke dingen op de planning staan, dus daarover volgende keer een update!


X byebye

  • 10 Mei 2012 - 14:12

    Margot:

    Hoi Schattebout (ben je ook al uitgescholden voor big nose?),

    Het is mij inmiddels wel duidelijk dat het beter is om één mijl te reizen, dan duizend boeken te lezen.
    (vrij naar meester Cong Fuzi).

    Ennuh, je ziet maar weer: blonds do have more fun!

    kuhussss ......
    ma ma

  • 10 Mei 2012 - 16:48

    Kim Verweijen :

    heey teddy!leuk om weer s wat te lezen!grappig dat ze daar met je op de foto willen!Haha.veel plezier nog!!xxx kim en noud

  • 10 Mei 2012 - 16:54

    Anne-Marie:

    Hoi Tedje, gezellig weer om wat van je avonturen te lezen. Leuk dat Tom er weer is en jullie weer van alles samen kunnen ondernemen. Nog even en je kan weer aan de stamppotjes het weer is er hier nog steeds naar Brrrrr.....geniet nog wel even van je tijd daar,het gaat nu snel voorbij en voor je het weet verlang je in Nederland weer naar een bezoekje aan de plaatselijke Chinees . Dikke kus van je tante

  • 10 Mei 2012 - 17:21

    Michelle Swartjes:

    Wow teddy, wat een leuke verhalen.. en ik weet zeker dat iedereen jaloers op jou is.. stoer! xx Michelle
    veel succes en plezier nog!

  • 14 Mei 2012 - 20:37

    Remko:

    Hee Teddy, mooi verhaal weer! Erg leuk om te lezen. Geniet nog van je tijd daar!

  • 20 Mei 2012 - 16:19

    Teddy Heerbaart:

    Xiexie voor alle leuke reacties!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teddy

Na het afronden van het VWO, wilde ik een half jaar naar het buitenland om internationale ervaring op te doen. Na een aantal opties overwogen te hebben, heb ik gekozen om eerst een half jaar te werken en vervolgens een half jaar Chinees te leren in...Shanghai!

Actief sinds 01 Feb. 2012
Verslag gelezen: 867
Totaal aantal bezoekers 31912

Voorgaande reizen:

02 Februari 2012 - 18 Juli 2012

Mandarijn leren in Shanghai

Landen bezocht: