Chinezen en IKEA - Reisverslag uit Shanghai, China van Teddy Heerbaart - WaarBenJij.nu Chinezen en IKEA - Reisverslag uit Shanghai, China van Teddy Heerbaart - WaarBenJij.nu

Chinezen en IKEA

Door: teddyinchina

Blijf op de hoogte en volg Teddy

21 Februari 2012 | China, Shanghai

Da jia hao, hallo allemaal!

Daar ben ik weer! Sinds het vorige verslag een week geleden, is er een hoop gebeurd, tijd voor een update!

Zaterdag was het de registration day voor mijn cursus. Al snel leerde ik daar een Australische jongen (Tom) kennen die ook aan de cursus mee zou gaan doen. Voor het eerst sinds mijn aankomst gewoon met iemand kunnen kletsen, zonder allerlei gebaren om alles duidelijk te maken!

Zondag was er een openingsceremonie, wat veel weg had van een soort reclamespot voor de universiteit. Daarna werden we geamuseerd met een traditioneel Chinese inwijding, waarbij er een aantal zeer energieke Chinese mannetjes van een jaar of 70 (verkleed als monniken) op het podium dansten op Chinese muziek met een draak op stokken.

’s Avonds zijn we met Tom, Tony en Alex (twee Nederlandse jongens) wat gaan eten. Ze noemen dat hier hotpot, een tafel met een soort drinkbak voor honden erin. Hier komt dan een grote kom met water en specerijen in te staan die verwarmd wordt. In die kom kook je letterlijk je vlees en groenten. Je kunt het zien als een soort Chinese fondue. Leuk om te doen met een groep en voor Chinese begrippen best lekker! Vervolgens zijn we naar een ondergrondse discotheek/lounge gegaan, waar Chinezen en expats losgingen op hits uit 2005!

Maandag begon de cursus dan echt. De klas is best leuk, maar ook zéér fanatiek. Ik heb dan ook het idee dat het niveau een stuk hoger ligt dan dat van mij bij een aantal in m’n klas. Vrijdag kom ik erachter dat dit komt, doordat er twee verschillende cursussen zijn. De cursus waar ik me voor heb opgegeven, richt zich vooral op het spreken van de taal. De klas waar ik in terecht ben gekomen, richt zich vooral op de Chinese karakters en het lezen. Vrijdag ben ik na de lessen meteen naar the student office gegaan om te wisselen van klas (dit zou volgens eerder gegeven informatie nl. mogelijk zijn). Maar dit is China en afspraken zijn geen afspraken hier. Dus ik kon niet meer van klas wisselen, omdat deze klas (waar ik me toch echt voor heb opgegeven) vol zit. Na een hoop gezeur en dreigend dat ik niet zou betalen, lieten ze me toch van klas wisselen. Laten we het beschouwen als een wijze les over de Chinese mentaliteit;)

Vrijdagavond zijn we met een grote groep van school uit gegaan. Een leuke en gezellige manier om mensen zo beter te leren kennen. Ik ben hier nu een paar keer uitgegaan en clubs hier zijn heel gaaf! Het ziet er allemaal geweldig uit en in tegenstelling tot de ondergrondse lounge, draaien ze hier in de clubs wel hippe muziek.

Ik heb m’n tennisracket naar China meegenomen en ik leerde iemand kennen met een tennisbaan bij z’n compound, dus volgende week lekker een potje tennissen! Ook heb ik me ingeschreven voor Tai Chi en Wushu! Tai Chi is een combinatie van vechtkunst en meditatie (misschien een beetje te zweverig en langzaam, maar het proberen waard) en Wushu is een soort Jackie Chan-achtige vechtsport, dit lijkt me hilarisch!!!

En het beste nieuws deze week: ik heb een appartement!! Gelukkig! Al had ik een prima hotel, het is redelijk depressing, als je thuis bent, alleen tegen een stel muren aan te kijken en het uitzicht vanuit het raam was…de overbuurman.
Ook al is Shanghai echt een enorme stad, fatsoenlijke appartementen hier vinden is echt heel lastig.
Het appartement waar ik nu zit is een gedeeld appartement, er wonen hier nog een Frans meisje en een Chinees meisje allebei rond de 25 jaar. De kamer is groot genoeg en heeft een bed, bureau en flinke kledingkast, een goed uitzicht en VERY IMPORTANT: een airco! Dichtbij de metro de uni. ’s Ochtends 20 minuutjes reizen, beter kan bijna niet!

Ik ben ook naar een fake market geweest! Die heb je hier in China natuurlijk best veel, maar je moet wel weten waar ze zitten. Het zijn vaak grote warenhuizen waar ze alles hebben, de fake varianten uiteraard! Afdingen is hier echt een sport. De dames in de winkeltjes beginnen eerst complimenten uit te delen. Dan vragen ze heel direct of je hetgeen wilt hebben, waar je naar staat te kijken. Als je ‘yao’ (yes) zegt, begint het toneelstuk. Gelukkig had ik ergens anders al iemand zien ‘bargainen’, dus ik snapte een beetje hoe het werkte. Zodra zij haar prijs noemt begin je te lachen alsof ze ze niet op een rijtje heeft en vraag je ‘’Come on, without any jokes, what’s your price?’’. Zo gaat het kat-en-muisspel even door, totdat je op een bepaald moment wegloopt en zegt ‘’I’ll try in another shop, they will do it for this price!’’. Als ze je laten gaan, dan is het jammer, maar als ze je achterna komen, heb je beet!

Laatst ook even naar de IKEA gegaan om m’n kamertje te decoreren, maar dat viel niet mee. Chinezen en IKEA… Pure liefde! Chinezen houden van de IKEA, elke dag en elk uur van de week is het zo druk in de IKEA , dat je eigenlijk alleen maar met de stroom mee kan lopen. Wat je in Nederland wel eens denkt : ’anders lopen we zo wel even terug om die te pakken’, is er hier dus niet bij. Je kunt maar één kant op, dus zie je iets, dan NU pakken! Maar ook houden Chinezen van de IKEA, omdat er bedden zijn. Zachte bedden, waar je op kunt liggen… Eigenlijk gewoon bestemd om het matras uit te proberen, maar de Chinezen zien het gewoon als even lekker ontspannen! Ik weet dat het vreemd klinkt, maar check deze artikeltjes maar eens: http://www.z24.nl/bijzaken/artikel_89330.z24/Chinezen_slapen_massaal_in_Ikea.html
http://nos.nl/artikel/272430-chinese-ikea-dateplek-voor-oudjes.html
En als laatste houden Chinezen van IKEA food. Ik zei, na twee weken elke dag Chinees/fastfood/niks eten, geen ‘nee’ tegen een stukje Zweedse gebakken zalm, broccoli en aardappeltjes! Dus op naar het restaurant… Maar dat dachten er meer, een rij van minimaal 150+ Chinezen stond te wachten. Gelukkig had ik muziek en een boekje bij me, en heb onder het mom ‘nu we er toch zijn’ een half uur staan wachten. Maar het was het wachten waard, ff terug in het westen!

Kortom, ik begin mijn plek hier wel te vinden! Ik leer steeds meer mensen kennen en heb het erg naar mijn zin! Het hebben van een eigen appartement speelt daarbij ook een grote rol en zorgt voor een uitvalsbasis.

Dat was het voor nu! Als ik meer te melden heb, zien jullie weer een verslag verschijnen!

Liefs,
Teddy

  • 21 Februari 2012 - 08:47

    Margot:

    Haha, leuk verslag Tedje! Toch weer nieuwe dingen gelezen die je nog niet hebt gedeeld op Skype!
    xxx mama

  • 21 Februari 2012 - 14:26

    Teddy:

    Tja, mutti...Geduld, dan kom je alles te weten!

  • 21 Februari 2012 - 17:15

    Anne-Marie :

    Fijn dat je, je plekje een beetje gevonden hebt. Leuk ook je nuchtere kijk op de Chinees in het algemeen. Je zal wel regelmatig in verbazing vallen.
    Misschien went het, en misschien ook niet.....ik geniet van je verhaaltjes.
    Kus van je tante XXX

  • 21 Februari 2012 - 22:02

    Marijke:

    leuk om te lezen Teddy. Fijn dat je in zo'n korte tijd toch je plekje gevonden hebt en wat meer mensen leert kennen waar je op een normale manier je verhaal kwijt kan!
    groetjes, Marijke

  • 23 Februari 2012 - 07:40

    Sophie :

    leuk om je belevenissen te leven. Ik herken een hoop van je shocks uit mijn buitenlandse studie ervaring. Als je die eerste 1-2 weken overleefd hebt en een beetje gesetteld bent, gaat het helemaal goed komen. En heb je al een hockeyveld ontdekt in de buurt van de campus? Tenslotte moet je wel een beetje bijblijven daar.
    Heel veel plezier daar in China.

  • 28 Februari 2012 - 08:57

    Marlin :

    Leuk stuk meis! Je schrijft precies zoals je praat dus altijd leuk om weer iets van je te lezen:)

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 04 Maart 2012 - 11:10

    Kim Verweijen:

    Hoi teddy, leuk om alles te lezen. Ziet er goed uit. Alles nog leuk daar?gezellig met Tom? Geniet ervan. Groetjes Kim, tien, José en opa. Xxxxx

  • 08 Maart 2012 - 09:33

    Kaylee:

    Tedje! Haha super leuke verhaaltjes steeds. Heel fijn dat je steeds meer je plekje begint te vinden! Ben nog steeds trots op je dat je het echt bent gaan doen. Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teddy

Na het afronden van het VWO, wilde ik een half jaar naar het buitenland om internationale ervaring op te doen. Na een aantal opties overwogen te hebben, heb ik gekozen om eerst een half jaar te werken en vervolgens een half jaar Chinees te leren in...Shanghai!

Actief sinds 01 Feb. 2012
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 31912

Voorgaande reizen:

02 Februari 2012 - 18 Juli 2012

Mandarijn leren in Shanghai

Landen bezocht: