Cultuurshock in China - Reisverslag uit Shanghai, China van Teddy Heerbaart - WaarBenJij.nu Cultuurshock in China - Reisverslag uit Shanghai, China van Teddy Heerbaart - WaarBenJij.nu

Cultuurshock in China

Door: teddyinchina

Blijf op de hoogte en volg Teddy

08 Februari 2012 | China, Shanghai

Ha vrienden!
Vandaag mijn eerste update sinds mijn aankomst in Shanghai. De eerste dagen zitten erop en het was voor mij een flinke cultuurshock.
Donderdag was het zover! Met Tom, Vicky en mama vertrokken we naar Schiphol, waar de rest van de family al op ons wachtte. Nadat we de koffers hadden ingecheckt, (goddank nog een halve kilo over, dus geen geklungel met spullen eruit halen) zijn we rustig wat gaan eten. Na iedereen uitgezwaaid te hebben, vertrok ik, met enigszins natte oogjes, achter de douane. Toen begon het echte avontuur! De vlucht naar Frankfurt ging lekker en ik dacht dat ik een grappig klein jongetje voor me had, totdat deze kleine vriend me na een kwartier letterlijk een poepie liet ruiken. Mamalief had ‘m denk ik een soort chili con carne prakje gevoerd van te voren…Lovely! Ook de vlucht naar Shanghai verliep prima en de maaltijden waren goed te doen.
Ik nam een taxi vanuit het vliegveld naar mijn hotel in de stad. Hier begonnen mijn verwonderingen over Chinezen en hun manieren. Het autorijden is hier namelijk een vak apart.
Regel 1: Chinezen toeteren niet zoals in Nederland enkel als er zich een gevaarlijke situatie voordoet, of iemand voor je zit te slapen bij groen licht. Nee. Chinezen toeteren héél vaak en het heeft iets van: ‘’Joehoee!! Hier kom ik, maak eens plaats!!’’
Regel 2: Een rood stoplichten geldt niet als je wilt afslaan. Dat betekent voor de voetgangers dat je nérgens op hoeft te letten, behalve op mensen die afslaan en mensen die de stoplichten niet zo hoog hebben zitten (en dat zijn er hier best een hoop).
Regel 3: Links inhalen mag, rechts inhalen mag.
Ondanks deze vreemde gebruiken werkt het verkeer toch best goed in Shanghai!
Het hotel is erg netjes en ik heb een klein éénpersoonskamertje met badkamer. Aangezien ik hier niemand ken is het hier ’s avonds best eenzaam. Maar gelukkig hebben we Skype! En internet!
De eerste paar dagen ben ik elke dag de stad ingegaan om het hier een beetje te verkennen. Shanghai is echt HUGE! Overal zitten grote shoppingmalls, waar het vooral draait om kleding, huidverzorgingsproducten en Iphones. De gedachte dat het in China allemaal erg goedkoop is gaat hier Shanghai niet op, volgens mij ligt het prijsniveau wat veel dingen betreft zelfs hoger. De vrouwen hier zijn echte huidfreaks, ze kopen alles om hun huidjes nog witter en mooier te maken! De vrouwen die met witte laboratoriumjassen achter de counter staan, komen op je af gehold en zeggen dan met flink Ushi accent: ‘’You have so beautiful sin (skin), but I can make even plettier (prettier), maybe you try this. It-is-a whitening plodukt (product)!’’ En verder is de Iphone hier echt DE GADGET die je moet hebben. Het liefst doen ze er een beschermhoesje omheen met nijntje/playboybunny oren die tien centimeter uitsteken.
Tegen de verwachting in, spreken hier maar heel weinig mensen Engels. Dus zeker mensen aan wie je dingen moet vragen, zoals winkelpersoneel, kunnen je niet verstaan, en jij hen niet. Af en toe is het ook best grappig, dan voel ik me gewoon een soort clown, die met handen - en voetentaal het spel Hints aan het spelen is.
Helaas was op de campus verblijven geen optie meer. Dus ben ik gaan zoeken op sites van realestate agencies hier. Ik kwam ergens uit op een appartement waar ook Nederlandse en Duitse jongens woonden en ben meteen gaan kijken. De kamer was uiteindelijk een beetje klein, maar wel een gezellige avond gehad. De Nederlandse jongen studeerde ook Chinees aan de Jiao Tong, dus ik was benieuwd naar zijn ervaringen.
Langzamerhand vind je ook de plekjes uit waar je lekker kunt eten. Het Chinees hier is echt heel anders dan het Chinees dat je in Nederland krijgt. Vandaag heb ik voor het eerst erg lekker Chinees gegeten, samen met een kennis van papa, Mr. Peng. Die heeft me hier een beetje rondgeleid, geholpen met het aanschaffen van een Chinese simkaart en veel tips gegeven.
Vandaag ben ik trouwens ook bij De Bund geweest. Daar snijdt de Huangpu rivier de stad in twee delen. Echt een ontzettend mooie skyline. Ben benieuwd hoe dat ’s avonds is!
Morgen is het de Registration Day op de universiteit. Dan zien we wie er allemaal mee gaan doen aan de cursus. Ik ben erg benieuwd en laat jullie zo snel mogelijk meer weten!
Liefs en groetjes uit Shanghai!
Teddy

  • 08 Februari 2012 - 18:15

    Margot:

    Lieve Teddybeer,
    De eerste, toch wel heftige week, zit er bijna op en hopelijk verloopt de aanmelding morgen gladjes en kun je snel een kamer en kamergenoten vinden. Ik weet zeker dat je zult wennen aan het nakijken alsof je van een andere planeet komt, wijze van communiceren van de Chinezen, het eten van alles wat pootjes heeft, stank enz. enz. Je zult er straks hard om kunnen lachen. Gelukkig kunnen we skypen en ben je ondanks de afstand iedere dag toch heel dichtbij.
    Ik spreek je straks stoere dame!
    Kus, mama

  • 08 Februari 2012 - 20:22

    Anne:

    Lieve Teddert!

    Wat fijn dat t allemaal goed is gegaan. Vind het heerlijk als je lekker op je teddy manier en verhaaltje typt. Zo wordt het missen meer draagbaar. haha. Ik hoop dat je snel een kamer vind. Elke zaterdag als we twisters gaan bakken dan zal ik aan je denken hoor. Misschien komt Tom ze nog wel halen om de traditie erin te houden.
    Als jij ons mooi op de hoogte houd wat jij daar doet, dan doen wij dat wat we hier doen.

    Succes meid!
    Liefs Anne

  • 09 Februari 2012 - 16:05

    Opa En Oma:

    Lieve Teddy, mooi verslag heb je geschreven. We beleven zo alles mee wat je meemaakt. Kijken nu weer uit naar het volgende. Heel veel liefs opa en oma

  • 09 Februari 2012 - 22:16

    Fenne:

    Hee meis!
    Leuk om je eerste verhaal te lezen! Hopelijk heb je vandaag een leuke eerste dag gehad op de universiteit! Spreek je snel, xxx

  • 11 Februari 2012 - 11:54

    Marlin:

    Klinkt stoer meis! Leuk om te lezen! Ik heb je trouwens een mailtje gestuurd.

    Kus uit Mill!!!

  • 12 Februari 2012 - 23:50

    Dane:

    Hee Teddy,

    Mooi dat je goed bent aangekomen daaro. Succes met de komende dagen daar, met het verkennen van de buurt enzo. Ik heb je toegevoegd op skype, dus misschien dat ik je daar nog een keertje op spreek en anders tot het volgende bericht.

    Groetjes Dane

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teddy

Na het afronden van het VWO, wilde ik een half jaar naar het buitenland om internationale ervaring op te doen. Na een aantal opties overwogen te hebben, heb ik gekozen om eerst een half jaar te werken en vervolgens een half jaar Chinees te leren in...Shanghai!

Actief sinds 01 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1225
Totaal aantal bezoekers 31918

Voorgaande reizen:

02 Februari 2012 - 18 Juli 2012

Mandarijn leren in Shanghai

Landen bezocht: